Keresés

Emberség a munkahelyen



Egyedül vagyok, látszólag eszköztelen. Egy ember, aki az emberre fókuszál. A szervezetet nem felülről, hanem "alulról", az egyének szemszögéből vizsgálom, mert hiszek az alulról építkezésben. Bár hosszabb, valamint kevésbé látványos és mérhető az eredmény, de meggyőződésem, hogy hatékony.

"A szív fejlesztése a világrend kialakításának a kulcsa. Ahhoz, hogy a világban rend legyen, először a nemzetet kell rendbe tenni. Ahhoz, hogy a nemzetet rendbe tegyük, először a családban kell rendet teremteni. Ahhoz pedig, hogy a családban rend legyen, először a saját életünket kell rendbe szedni. Ha a saját életünket akarjuk rendbe szedni, akkor rá kell hangolódnunk a szívünkre."

Konfucius gondolatai igazán közel állnak hozzám, tapasztalataim pedig igazolják helyénvalóságát. Az egyén szintjén kell a változásokat megkezdeni, az egyén kapcsolatrendszerében. Legyen az családi, baráti vagy munkatársi. Bárhonnan el lehet indulni, mert egyik kihat a másikra. Ha emberi kapcsolatainkat megtanuljuk rendezni a munkahelyen, az ki fog hatni magánéletünkre is. Mellékhatásként pedig még a nagyobb közösség, a cég is fejlődik általa. És ez a lényege mediátori tevékenykedésemnek! Az eredményesség és siker nem cél, hanem üdvözítő mellékhatás. A cél az emberség, a szív intelligenciájának kibontakoztatása aktuális problémákban, feszültséggel teli helyzetekben. Nem teremtek és generálok szituációkat, hiszen annyi van körülöttünk, amivel dolgozni lehet. A valóság erőterében rejlenek az igazi lehetőségek. Egy vitás helyzetben rátalálni a konstruktív megoldásra, felemelő élmény. Nem kerülni kell tehát a konfliktusokat, hanem kihasználni a bennük lévő lehetőséget az egyéni fejlődésre és az együttműködés erősítésére. Ez a valódi csapatépítés!

Konfliktusos légkörben dolgozni még rövidtávon is megterhelő, a munkahelyi hierarchia bármely szintjén dolgozók számára. Egy ilyen légkör komoly negatív következményekkel jár mind érzelmi, mind anyagi szinten. Ugyanakkor a munkahelyi konfliktusok - azok hatékony menedzselésével - válhatnak egy szervezet sikerességének, hatékonyság növelésének eszközévé is. Ugyanis a konfliktusok alapvetően mozgósítanak, serkentenek, a személyiséget kiteljesítik.

A mediáció rámutathat arra, hogy az elsőre destruktív, a szervezeti célok elérését gátló konfliktusok hogyan alakíthatók konstruktív, termékeny és a hatékonyságot növelő eszközzé, a fejlődés forrásává.

A mediátor szerepe az, hogy problémamegoldó beszélgetések során segítse a feleket szükségleteik, illetve érdekeik feltárásában, és ennek alapján a konfliktus megoldásában. Legfontosabb feladata a folyamat irányítása, funkciója egyfajta szócső és békítő funkció. Nem dönt, nem ad megoldási javaslatot, hanem a közvetítői eljárás révén segít a feleknek, hogy megtalálják a konfliktusukban az optimális megoldást. A mediátor továbbá segíti a résztvevőket abban, hogy olyan készségeket sajátítsanak el, amelyek a későbbiekben a munkahelyi nehézségek megoldását, a tiszta kommunikáció kialakítását teszik lehetővé. A mediáció így nemcsak egy adott vitában segít a feleknek megállapodásra jutni, hanem könnyít a munkatársak érzelmi és szellemi terhelésén, segít levenni a vállalatról a nem hatékony munkavégzésből eredő anyagi terheket, pozitívan befolyásolja a felek közötti kommunikációt, és sok esetben olyan közeledési folyamatot indít be, amelynek eredményeképpen a további együttműködés minősége javul.

A mediáció alkalmazása különösen az alábbi munkahelyi helyzetekben ajánlott: • szervezeti átalakítások előtt-közben-után, • gyors és sokfelé ágazó projektek esetén, • kommunikáció orientált szervezeteknél (HR, értékesítés, marketing), • monoton munkaterületeken, • régóta együttműködő, rögzült szokásokkal rendelkező csoportokban.

#párbeszéd

50 megtekintés

Érdekelnek az aktualitások:

  • Facebook Social Icon